Saturday, February 15, 2014

BPSM Now Fighting Obesity And Staying Healthy

Assalamualaikum.

Haha. Awal-awal lagi buat aku gelak. Janji aku dah bagi salam okay. Tengok balik dekat atas tu kan-kan. Entry apa ni? Nak cita pasai pa? korang nak tau kan cita apa dalam entry ni. Ini cita bukan buat-buat ma. Entry ni lebih kepada kawan-kawan ofis aku. Tanpa mengecewakan abang Khai (PuteraComel) yang meminta aku menyediakan entry ni dan kepada mereka yang menyertai jog BPSM ala-ala tak rasmi telah berjaya mengumpul beberapa orang yang rajin (rajin ke @_@)?? untuk menjayakan aktiviti secara sihat ni di Pullman, Putrajaya. Udah.. aku dah start merapu dah ni. Semua salah Putera Comel. Jadi thanks kepada mereka yang ikut serta penyertaan ni. (for Cik Wanie, Aen Johari, Daen, Kak Una dan kepalanya Abang Khai)
.......................
Cerita diorang je. Ni cerita aku pulak ^=^.
Nak cerita start kerja banyak perubahan dah berlaku dekat aku disebabkan kekangan yang dibuat-buat. Ceritanya dulu berat badan ni maintain ja bawah 50. Now bila dah start kerja berat dah naik angka bertingkat-tingkat tu. Hello Ierah, sedar sikit ye start keje apa kau buat? Keja, makan dan tido. Sebab tu badan naik.

Jadi, tips pencegahan awal yang aku buat sekarang ni aku banyakkan besenam. Salah satu adalah berjogging. Jadi ada beberapa tips yang perlu diambil berat ye.

Teknik betul Berjogging


-Pastikan anda berlari di permukaan rata dan lembut seperti di atas rumput atau laluan khas untuk aktiviti ini. Permukaan kaki lima dan konkrit adalah berbahaya dan boleh mendatangkan masalah pada tubuh badan anda.
Biarkan lengan menghayun secara semula jadi dan pastikan juga siku membengkok 90 darjah.
- Pastikan kepala dan badan tegak, manakala pinggul pula ke depan sedikit. 
-Rehatkan rahang dan bahu ketika berlari dan cuba bernafas melalui hidung dan menghembusnya melalui mulut. 
-Pastikan kaki diletak atau dihentak perlahan supaya lutut dapat dibengkokkan sebaik kaki mencecah tanah. 
-Pastikan berlari atas permukaan selesa yang membolehkan anda berbicara dengan rakan pada masa yang sama.

Panduan mengelakkan kecederaan

-Pastikan anda berlari di permukaan rata dan lembut seperti di atas rumput atau laluan khas untuk aktiviti ini. Permukaan kaki lima dan konkrit adalah berbahaya dan boleh mendatangkan masalah pada tubuh badan anda.
-Jangan berlari di permukaan tidak rata atau senget. 
-Tukar kasut larian anda jika ia sudah digunakan untuk larian lebih 900 km kerana kebiasaannya daya anjal dan sokongan kasut hilang apabila kerap digunakan. 
-Mulakan aktiviti ini secara berperingkat. Elakkan menambah jarak larian lebih 10 peratus seminggu. Jika anda mengalami sebarang kesakitan atau rasa tidak selesa akibat larian atau jogging. Rujuk pakar kesihatan. 
-Sentiasa lakukan sesi memanas dan menyejukkan badan. Sebelum berlari, berjalan secara pantas kira-kira lima minit. Mulakan larian secara perlahan dan tambah kelajuan secara berperingkat. Apabila hampir tamat, kurangkan kelajuan sedikit demi sedikit habiskan larian dengan berjalan. Lakukan sesi menyejukkan badan berjalan selama lima minit diikuti dengan regangan otot selama dua atau tiga minit.


p/s -tips ni belum diterangkan secara terperinci oleh Abang Khai. Cuma penerangan untuk keberhasilan sesuatu senaman (jog) kena lakukan selama 20 minit. Kalau nak lari jangan kepit tangan biaq dia terbukak. Macam dia lari. Dah rupa telatebis. Haha
Kira aku dengan Aen membuat pembukaan secara tak rasmi larian ni (Perlu ka buat gaya macam ni - Abang Khai)
Daen perlu ke kau ikot style aku bergambar? Tak perlu kan !_!
macam orang tengah qiam je.tapi kaki tak betoi punya.
Yang ni Putera Comel (Abang Khai), Cik Wanie, dan Daen (cakap suruh promosi)


Mesti orang duk cakap pung-prang duk cerita pasai jogging tapi pose ja lebih. Dah namanya jogging mestilah tak pegang camera kan. Bagi membuktikan aku dengan yang lain lari. Aku bagi satu gambar jela. itu pun dan mencukupi.
Waahh, akhirnya.. Sampai jugak. >_<


Yang ni menyatakan bertapa susahnya berjogging bawa anak. T.T
Ada masalah ke Encik Khai oii?
selfie with Aen ^_^

The last things, Ierah nak ucapkan thanks kepada kawan-kawan yang mengikuti aktiviti ni. Semoga dapatlah mengeratkan hubungan diantara BPSM kita ye. Segala silap dan salah dalam entry ini hanyalah gurauan. Please fogive me ^_^. Salam Love for your All. Cup_cup_cup!

Tata, Assalamualaikum.
p/s : Entry ini dibenarkan untuk di shared.

12 comments:

  1. Alahaii bestnyaa...aktiviti berjoging sy selalu x jadi sbb nak nk ikut...ish ish ;(

    ReplyDelete
  2. Bestnye.. bagus untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  3. Wahhhhhhhhh thanks share niiii :D
    hikhik <33333

    ReplyDelete
  4. Panduan yg sgt berguna Cik Ierah

    ReplyDelete
  5. suka jogging di putrajaya sbb pemandangan di situ cantik..

    ReplyDelete
  6. seronok berjogging dengan kengkawan kan ierah...sambil menikmati pemandangan indah putrajaya...keep blogging keep jogging kay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. best..will keep jog. tapi sekarang tak boleh sangat cuaca tak berapa baik..

      Delete