Thursday, June 9, 2016

Tarawih Pertama Part1

Assalammuualaikum wbt.


Alhamdulillah dah masuk bulan ramadhan tahun  ni. Saja suka-suka bercerita apa yang berlaku pada tarawih pertama aku. Selalunya orang akan seronok apabila pergi tarawih. Aku pun seronok jugak la dah masuk puasa. Tiap-tiap tahun pergi tarawih kecuali dapat cuti ABC. 

Esok nak puasa dah. Confirm la malam ahad ada tarawih. Pagi tu family aku pergi ke Nilai beli barang kahwin akak aku yang ke dua. Kalau tahulakan jalan beli barang sana dengan cuaca yang ampun panas gila. Balik ke Putrajaya pun dah lewat petang. Bila balik masak malam. Tuhan ja yang tahu laparr gila sebab pagi makan kueh ja. Kau tahu tak time membeli barang muka aku dah macam cencurut letih gilo. Yela nak pilih bunga paha pun dah berejam-rejam. Tension hakak. Sampai akak aku tegur.

 "Awat duk buat teruk sangat macam orang puasa. Esok baru puasa. Letih dia melebih, kalauh orang puasa". Aku balas la.. " Ahh. Letih gilo, macam hari ni ja puasa" huhu.

Bila makan tu sembang-sembang dengan mak 

Aku : Ush dah macam berbuka ni. Lapar dia yaaaa ampunn..
Mak : Haha. Lepas ni sapa nak ikot mak pi tarawih.
Aku : krik..krik.. (Sambil sambung makan..dan sambung makan lagi)

5Minit berlalu .....

Mak : Jom-jom solat pi tarawih
Aku : (Dah sudah makan sambil tengok TV.) Esok je boleh tak. Mak tengok ni perut adik. tadi kempeh ni dah sama dengan orang mengandung. Aceneee. (Sambil tepuk-tepuk perut)
Mak : Yala tu. Taknak pi Alasan macam-macam.


Aku dah solat time magrib tengok akak aku siap-siap nak pergi tarawih dengan mak aku. 10 kali duk fikir nak pi ka tak. Aleh-aleh aku sarung telekung ikot pi jugak.  (Dalam hati cakap. Erm 8 rakaat je pun. Tak lama) Jangan sampai tersengguk-sengguk time solat dah la.


Seriously, tak tipu kalau kadang-kadang susah nak buat benda baik. Sebab kita selalu ambil mudah. Kalau benda jahat senang ja buat. Maksud aku ni bukan la jahat. Contoh kau lewatkan solat. See, kalau boleh cakap kejap-kejap.

Apa-apa pun aku just nak cakap kalau korang free malam ni JOM TARAWIH.

hehe.

Selamat menjalankan ibadat puasa pada bulan yang baik ni.
Assalam.

2 comments: